Do kin přichází nový film Světlonoc talentované mladé režisérky Terezy Nvotové. Nvotová se po svém předešlém filmu Špína a dokumentech Mečiar a Ježíš je normální! vrací s dalším zajímavým tématem. To, že stále jsou mezi námi lidé, kteří věří v existenci bosorek a čarodějnic, které jsou pro ně běžnou součástí života i myšlení.
Mysteriózní thriller s hororovými prvky získal ocenění v podobě Zlatého leoparda z filmového festivalu ve švýcarském Locarnu. Jedná se spíše o artovější snímek, své publikum si však atraktivním tématem snadno najde.
Světlonoc se odehrává v kraji režisérčina dětství. Do slovenské dědiny se po dvaceti letech vrací dnes třicetiletá Šarlota, která odtamtud z tajemných důvodů utekla do města. Nyní se z podobně tajemných důvodů vrací a nikdo z místních obyvatel netuší, co Šarlota hledá. Nějakým způsobem jim však její přítomnost vadí. Šarlota jim totiž připomíná dobu, kdy v lesích nad dědinou došlo hned k několika podivným událostem, jež vyústily v Šarlotino zmizení. Mnozí se domnívali, že je mrtvá a z jejího zmizení po mnoho let vinili místní bosorku. Šarlota je po návratu šokována životem ve vesnici a chováním místních obyvatel. Internet takřka nefunguje, na televizi místní přes samou robotu nemají čas, návštěvy lékaře suplují babky kořenářky a různé bylinkové lektvary a tvrdá ruka manželů, kteří se nebojí vztáhnout ruku na své ženy, střídají bohabojné návštěvy kostela. Svým způsobem připomíná lehký návrat do středověku, kde jsou živé nejen tradice, ale také surové způsoby. Zkrátka nepřívětivé prostředí pro mladou, odhodlanou a samostatnou ženu. Seznamuje se však s o pár let mladší a divokou místní dívkou Mirou, se kterou je k sobě připoutá velmi silné pouto.
Světlonoc svou posedlostí tradicemi místy připomíná americko-švédský Slunovrat. Zároveň otevírá spoustu témat týkajících se patriarchální společnosti a emancipace žen. Dechberoucí vizuální stránka filmu diváka přenese do tajemné a divoké přírody slovenských hor, kde je velmi snadné uvěřit, že některé čarodějnice opravdu existují. Filmové scenérie jsou dokresleny neméně skvělým hudebním doprovodem, který citlivě a potřebně vyzdvihuje atmosféru filmu. Máte-li rádi filmy jako Záhada Blair Witch, Melancholia od Larse Von Triera nebo jste viděli slovenský horor Trhlina, bude se vám Světlonoc zajisté líbit také. Navíc sama režisérka nechce název filmu příliš vysvětlovat, aby si do něj každý divák mohl promítnout to, co tam sám vidí.
Film, kde slovenská vesnice místy připomíná divoký Balkán, kde čarodějnice nechodí tolik po lese jako v myšlenkách lidí, a kde tradice ožívají více, než by bylo možná zdrávo, můžete vidět v českých i slovenských kinech. Není snadné říct, zda se jedná o propracovaný thriller, prvoplánový horor či strašidelnou pohádku, jedná se však o snímek, který je na filmovém plátně velice působivý, tak si tuto vyšperkovanou artovku nenechte ujít.
Zdroj fotografií: Forum Film