Zatímco Češi vysílají do letošního boje o Oscary vznešeného a opěvovaného Il Boema, Slovensko sází na hluboké sociální drama, které zajímavě koliduje se současnými evropskými problémy, jakými jsou migrace a xenofobie. Nový slovenský snímek Oběť režiséra Michala Blaška, který vznikl v české a německé koprodukci, vypráví příběh ukrajinské matky, která přišla do Čech vybudovat pro sebe a svého syna lepší život.
Irina (Vita Smačeljuk) je svobodná matka původem z Ukrajiny žijící na českém maloměstě, která by pro svého syna Igora udělala cokoliv. Platí mu tréninky gymnastiky, pomáhá mu se školou a už řadu let se snaží pro oba získat české občanství. Když Irina odjede na několik dní na Ukrajinu, aby si nechala prodloužit víza, Igor zůstává v Čechách sám. Na Ukrajině ji ale zastihne nečekaná zpráva. Igora kdosi surově zbil, leží v umělém spánku a čeká na operaci. Hlavním podezřelým ze zdánlivě bezdůvodného útoku jsou místní Romové, což Igor po probuzení z umělého spánku potvrdí. Irina se rozhodne bojovat za spravedlnost a její boj zmobilizuje celou společnost. V mnoha případech ale jednostranně. Navíc na téma začínají tlačit také aktivisté a policie, která zadržuje Igorova romského souseda, protože jako jediný nemá prokazatelné alibi. S rostoucí nenávistí a útoky vůči Romům se Igor rozhodne mámě říct, co se onu osudnou noc skutečně stalo. Tímto okamžikem se role oběti přenese ze syna na matku, která se musí rozhodnout, jak s tímto břemenem pravdy beze svědků naloží.
Mladý režisér Blaško, kterému je teprve třicet tři let, není na filmových festivalech žádným nováčkem. České publikum možná ví, že stojí za oblíbenou minisérií české televize Podezření nebo také částečně za Případy 1. oddělení. Nyní se však rozhodl natočit svůj první celovečerní debut a výsledek v podobě snímku Oběť je vzhledem k tematice překvapivě velmi dobrý. Je asi na místě podotknout, že ústřední motiv ukrajinské matky se synem nemá nic společného s probíhající válkou, neboť samotný scénář Jakuba Medveckého byl napsán několik let před touto událostí. Avšak témata jako migrace, xenofobie a rasismus jsou v současnosti mnohem palčivější, než kdy jindy.
Blaško natočil velmi zdařilou sociální sondu, která diváka dovede až do nitra jeho samého a přinutí jej se zamyslet nad tím, jak by se za daných okolností rozhodoval on sám. Snímek o tom, jak křehká mohou některá rozhodnutí být a jak nezvratné, definitivní a bolestné mohou být jejich následky.