Jestli hledáte film, který bude něčím jiný a zabaví vás, zajděte si na tuhle emocionální jízdu. Ve filmu Běžná selhání totiž tři hlavní hrdinky zažívají existenční krizi a každá k tomu přistupuje jiným způsobem. Režisérka Cristina Groșan se nebála uchopit toto téma s vervou. A vyplatilo se. Z filmového festivalu v italských Benátkách si odnesla hned dvojí ocenění. Její film byl zařazen do výběru deseti nejlepších v sekci Giornate degli Autori a zároveň dostala také cenu za Nejlepší režii pro tvůrkyně do 40 let.
Čerstvá vdova, dospívající dívka s nevyjasněnou sexuální identitou a zoufalá matka se potkávají v jeden den shodou náhod na tom samém místě. A aniž by to čekaly a znaly se, všechny si navzájem pomůžou.
Hana (Taťjana Medvecká) by měla truchlit, ale tomuto pocitu se všemožně vyhýbá. Zároveň zprovozní robotického psa Arla, ze kterého si udělá svého kamaráda a nového domácího mazlíčka. Dospívající Tereza (Nora Klimešová) by byla ráda, kdyby její máma (Vica Kerekes) o ní tolik nepečovala. Zároveň by si přála nebýt úplným outsiderem a potřebovala by vstřebat zamilování do své spolužačky. Když se na své nepovedené oslavě narozenin pokusí svou spolužačku políbit, neustojí situaci a utíká z domu. Mladá maminka Silva (Beata Kaňoková) se zmítá v pochybnostem o tom, zda je dobrá máma. Svůj komplikovaný vztah s nezvladatelným synem je tím hlavním důvodem, který ji do těchto myšlenek uvrhuje. V osudný den zanechá svého syna v dětském koutku a vědomě od něj prchá pryč.
Všechny tři příběhy se odehrávají na pozadí podivných meteorologických jevů odehrávajících se v Praze, které dodávají celkové atmosféře filmu znepokojující ráz. Série podivných výbuchů v nákupním centru je pak osudným okamžikem všech hlavních postav, které se odhodlají konečně jednat a najít to nejdůležitější – vlastní hodnoty.
Skvělá režie, propracovaný scénář a výborné herecké výkony jsou jasným lákadlem filmu. Vyniká ale také mysteriózním pozadím a lokací, která, byť se jedná o Prahu, připomíná britskou metropoli nebo Dánsko. Běžná selhání není ženským filmem, ale je pravda, že se ženskými myšlenkami hodně zabývá. Otevírá „zakázaná” témata a vyvolává kontroverzní otázky. Sahá do svědomí každé vdovy a každé matky. Neotřelá podívaná je příjemným zpestřením české kinematografie.
Zdroj fotografií: Petr Salaba, Lukáš Havlena (Bontonfilm)