Po úspěšném osmidílném webovém seriálu #martyisdead, který vyprávěl o šikaně a odnesl si v roce 2019 také televizní cenu Emmy, přichází od stejných tvůrců další seriálový počin s názvem #annaismissing. Anna je úspěšná a oblíbená influencerka, která už deset dní nedala na svůj slavný účet ani jeden post, čímž své fanoušky velmi znervózněla. Její fotku ve spodním prádle však náhodou objeví ještě mladší studentka Nina v mobilu svého otce. Anna is missing, její vlastní máma ji nehledá a Anna je navíc nezletilá. Zběsilé pátrání po tajemné rusovlásce začíná.
Na úvod je důležité říct, že #annaismissing je narozdíl od seriálu #martyisdead celovečerním filmem. Zatímco #martyisdead pojednával výhradně o kyberšikaně, #annaismissing se věnuje hned několika aktuálním tématům najednou, přes influencery, sexuální predátory až k revenge pornu. Nesmíme však ani opomenout cancel culture, fake news, sharenting, sledovací aplikace a sebepoškozování. #martyisdead mířilo spíše na o něco mladší publikum, je zřejmé, že #annaismissing je v tomto mnohem ambicióznějším projektem.
Podezření = nedůvěra
Teenagerka Nina (Alexandra Vostrejžová) žije ve velmi slušně zajištěné milujicí rodině, ve které se zdá, že je vše ideální a členové rodiny mezi sebou navzájem nemají žádná tajemství. To se však rázem změní při jedné nevinné cestě do školy, kdy se Nina na žádost svého táty pokouší spárovat jeho chytrý telefon s novým autem, aby si při cestách do školy mohli streamovat svou oblíbenou hudbu. Nina totiž náhodou v tátově telefonu objeví fotografii vyzývavé mladé dívky ve spodním prádle. Neúspěšně se snaží svého otce několikrát konfrontovat, nakonec ji však její vlastní nedůvěra přeroste natolik, že se rozhodne pátrat na vlastní pěst.
Když Ninina mladší sestra jednou ráno pozoruje videa na youtube, Nině se podaří zjistit totožnost tajemné dívky – je jí totiž úspěšná influencerka Anna (Viktorie Vítová). Ve škole se se svým objevem svěří své nebinární přítelkyni Robin (Magdalena Čečo) a společně se pustí do velmi nebezpečného pátrání na vlastní pěst. Navíc o něm nemohou nikomu říct, a už vůbec ne Ninině tátovi.
Nina je odhodlaná za každou cenu zjistit, jaký byl vztah mezi jejím otcem (Marek Němec) a influencerkou Annou. Zároveň v ní samotné však narůstá čím dál větší nejistota, úzkost, stres a nedůvěra, protože se za žádnou cenu nedá vyloučit, že v Anině zmizení nemá její táta prsty.
Palčivá témata dnešní doby
Režisér Pavel Soukup a scenáristka Lucie Kryzová poukazují na to, jak se naše chování v online světě může promítat do světa reálného, a k tomu málo kdy dochází bez následků. Autorem námětu je navíc Adam Sedlák, který má za sebou již úspěšný film Banger. Je zřejmé, že se autoři snažili vystihnout palčivá témata dnešní doby a autenticky znázornit, jakým způsobem dnešní mladí lidé, zejména ti, z dobře zajištěných rodin, žijí a jakým způsobem jim dělá problém fungovat mimo svět virtuální.
Spousta otevřených a nahlas propíraných témat je sice fajn, na druhou stranu má snímek místy velmi vysoce káravý tón, který zejména u mladších ročníků může pochopitelně vyvolat jistou nesympatii. Snímek však vznikl v rámci osvětové kampaně Bezpečně v síti, a to za asistence policie, koordinátorky intimity a specialistů na internetovou bezpečnost, takže jistou “poučnost” mu lze snadno odpustit.
Záměr filmu má jasný cíl, upozornit zase a znova na nástrahy internetu a sociálních sítí. Otázkou však zůstává, zda má za úkol varovat spíše děti nebo jejich rodiče. Každopádně je zajisté dobrým výchozím bodem ke společnému dialogu. Anna se sice snaží v rámci svého kanálu bojovat za větší bezpečnost na internetu a varovat své mladší fanoušky, sama však na to velmi zle doplácí.
#annaismissing zaplňuje další volné místo na poli české tvorby pro mladistvého diváka, i když je pravda, že její cílovka je narozdíl od Martyho lehce diskutabilní. Zda necílí spíše na rodiče, než na samotné děti pohybující se na sociálních sítích a internetu obecně bude zřejmě na rozhodnutí samotného diváka. Ale hlavně to nic nemění na tom, že chcete vědět, co se s Annou vlastně stalo!
Pár otázek na Ninu!
Na závěr jsme se rozhodli položit pár otázek filmové Nině v podání Alexandry Vostrejžové. Jak právě ona vnímá svou generaci, jaké jsou její špatné zkušenosti s internetem a co jí přinesla spolupráce na tomto projektu? Dočtete se níže!
1. Co vnímáš jako největší problém tvojí generace?
Nerada mluvím takhle za celou svou generaci, ale za mě je to ten neustálý přísun informací. To, že na nás zprávy o tom, co se děje u nás a ve světě vyskakují téměř všude. Že se všichni bojíme budoucnosti, což předchozí generace určitě cítily taky, ale měly nějakou naději, že třeba bude líp. My v tom řečeným “lepším” už vlastně žijeme a s tím, co víme, můžeme očekávat, že už bude buď nějakou dobu stejně nebo hůř. Ale určitě klimaticky o dost tepleji.
2. Co ty a sociální sítě, jaký k nim máš vztah?
Řekla bych, že spíš kladný, myslím, že jsem se za tu dobu aktivního používání naučila s nimi zacházet, abych je měla spíš ku svému prospěchu. Vím totiž, že mám tendence se hodně rozčílit či rozmrzet nad některými názory, takže jsem se musela naučit nerozklikávat komentáře pod některými příspěvky nebo taky být co nejméně času na Twitteru. Někdy se taky asi neubráním pocitu méněcennosti, když sleduju příspěvky ostatních lidí a mám pocit, že oni toho dělají hrozně moc a já nic – ale snažím si to taky hlídat, abych takhle nepřemýšlela, a pokud mě tyhle myšlenky začnou zahlcovat, tak musím odložit telefon a věnovat se něčemu jinému.
3. Setkala ses někdy osobně s některým z témat filmu, které jsi ty sama nebo někdo blízký musel řešit?
Pro mě je například silné téma (které ve filmu není až tak zdůrazněné), když se na Annu sesype lavina nenávistných komentářů od jejích vlastních fanoušků. Je vlastně hrozně jednoduché se lidem na internetu něčím znelíbit a to, co je člověk schopen napsat někomu, koho osobně vůbec nezná, jen proto, že zrovna udělal něco, co ho nějak naštvalo, je šílen., LidÉ na druhé straně obrazovky úplně ztrácí zábrany. Často to vídám například u novinářek, u kterých je pravidelně taková vlna nemístné kritiky mířena přímo na jejich osobu (vzhled, rodinný stav) než jejich práci. Sama jsem se s tímto naštěstí nesetkala, ale mám ve svém okolí ženy z různých sfér, které se s tím to setkávají běžně.
4. Vím, že jsi mladá a děti nemáš, ale jakým způsobem bys je ty osobně varovala před internetem?
Já bych se hlavně snažila s dětmi navázat takový vztah, že se nebudou bát se mnou mluvit o všem. A mluvila bych pak s nimi o tom, s čím se můžou na internetu setkat, snažila se jim vysvětlit, proč se to děje a proč je dobrý být obezřetný. Ale asi bych jim to nijak přísně třeba nezakazovala – tak i tak se na ty sociální sítě dřív nebo později dostanou a můj zákaz způsobí jen to, že to přede mnou budou tajit, což je o to nebezpečnější.
5. Co tě na tomto natáčení nejvíce bavilo?
Vlastně spousta věcí! Všechno to pro mě bylo nové, jelikož jsem do té doby měla jen divadelní zkušenosti. Bavilo mě natáčet každý den na jiné lokaci, v každé scéně jiný prostor, jiná atmosféra se kterou se člověk musel sžít. To bylo hrozně zajímavý! Ale taky bylo skvělý pozorovat při práci moje zkušené herecké kolegyně a kolegy, ať už Barboru Bočkovou, Petru Bučkovou nebo Marka Němce, to mi opravdu hodně dalo.
#annaismissing můžete jako celovečerní film vidět ve vašich kinech! Na jaře by se měla objevit jako minisérie na streamovací platformě Voyo.